torsdag, oktober 11, 2007

Outlook Express og håndtering af digitalt signerede beskeder

Det er ved at give mig grå hår i hovedet, at nogle af mine bekendte og venner ikke kan håndtere at svare og videresende de mails, som jeg har sendt til dem, når de er signeret digitalt.

Nu fandt jeg så måske endelig en løsning, medens jeg faktisk ledte efter, hvordan man benytter ldap-tjenester med Adressebogen i OS X (så mere om det senere).

På Peter Lind Damkjærs side om at få mere ud af sine Digitale Signatur findes under punkt 1.3.2 Outlook Express og besvarelse af signerede e-mails en fin vejledning og forklaring på problemet.

Og jeg tillader mig at citere

(Dette afsnit er skrevet på baggrund af en henvendelse fra Niels
Kristian Jensen. Niels har en god pointe og jeg takker for dette tip).

Situationen er denne:

Du sender en e-mail til en Outlook Express bruger der ikke har sat
sin e-mail klient op til anvendelse af digital signatur. Bruger vil
besvare din e-mail og trykker naturligvis 'Besvar'. Outlook Express
antager, at denne besvarelse skal signeres, da den oprindelige e-mail
var signeret, men dette ender naturligvis op i en fejlsituation, da
klienten jo ikke er konfigureret til digital signatur.

Løsningen kan være at sætte en lille forklaring i bunden af
signerede e-mails med en eller begge af nedenstående løsningsmodeller

Løsning 1:

Hvis du vil svare på denne mail og ikke har digital signatur
konfigureret i din Outlook Express, så vælg "Reply"/"Besvar" som
normalt. Der kommer muligvis en lille hjælpetekst, der vælger du bare
"Continue"/"Fortsæt". Nu skriver du så svaret, og inden du klikker på
"Send" vælger du "Tools"/"Funktioner" i menuen og her fjerner du
fluebenet (hakket) ud for "Digitally Sign"/"Digital signatur".

Så kan du bruge "Send" som normalt.

Løsning 2:

Få en digital signatur og konfigurer din e-mail klient til at
anvende denne. Så vil du selv kunne underskrive e-mails digitalt og du
vil kunne kommunikere med krypterede e-mails.

Jeg synes naturligvis den sidste er den bedste ;-)


Håber, at det løser problemet for såvel min omgangskreds som andre ;)

0 kommentarer:

Blog Widget by LinkWithin