lørdag, juni 02, 2007

Legebørn

Thomas mindede mig den anden dag om, at jeg havde gået til EDB med min mor for rigtig mange år siden. Det var på AOF eller noget i den stil, og det var ikke tekstbehandling eller regneark, som man nu går til i dag; nej det var skildpaddeprogrammering. Ja det var vist, hvad vi kaldte det; men sproget hedder jo i virkeligheden Logo.

Jeg gav mig så til at lede efter, om der ikke fandtes nogen Logo-fortolkere til Mac og faldt først over XLogo, der er meget simpelt - har menuerne oversat til dansk, og er nemt at finde ud af.
Det har vi så leget lidt med i dag og i går, og tegnet et lyn, en stol og nogle sjove firkanter og buer. Blandt andet kiggede vi på, hvor mange stykker en figur skal bestå af, for at man ikke kan se, at den har kanter.

Søren lavede for eksempel en fin figur med denne kommandorække:


penup
forward 100
right 90
forward 100
pendown
right 135
repeat 4 [forward 50 right 90]
left 45
forward 80
right 45
forward 50
right 90
forward 50
right 45
forward 80
right 135
penup
forward 50
pendown
right 45
forward 80


Men så irriterede det mig, at jeg ikke kunne finde ud af at definere en variabel, der kunne ændres undervejs, og jeg ledte efter lidt mere avanceret en fortolker. Det førte mig til ACSLogo - Allan C Smiths fortolker - der er temmelig avanceret. Den kan både regne, skrive bogstaver, lave lyde og læse højt! Udover at den altså kunne arbejde med variable, der skifter værdi.
Det kommer jeg til at bruge lidt legetid på ;=)

Der findes naturligvis også fortolkere til både Windows og Linux, så bare klø på, og fortæl gerne, hvad I får ud af det - for nu går jeg ud fra, at jeres barndomsminder også kommer rendende ;)

0 kommentarer:

Blog Widget by LinkWithin