onsdag, juni 27, 2007

Menuemner

Jeg har det med at putte små ikoner op i min menulinie øverst på skærmen. Der er mange rigtig nyttige; men det er lidt et problem, når programmerne så vil have for lange menu-tekster også. I dag fandt jeg så et nyt ikon i min menu: to små huse. De dukkede op, da jeg afprøvede widgeten: Menu Butler, og er ikon for mobil hjemmemappe. Desværre vist ikke noget, jeg lige kunne benytte mig af; men det skal udforskes.

Problem med for lange menuer minder mig om, at der til OS 9 var et kontrolpanel, der kunne lave menuens tekst om til et lille ikon. Decideret nødvendigt på en ColorClassic med 9" skærm. Må se at finde ud af, om det findes til OS X.

(Baggrunden skyldes ShapeShifter og udseendet: FearPlatunim3)
Fra venstre mod højre har jeg følgende i min menu:
QuickSilver - programåbner og genvejsprogram
StuffIt - Genvej til at pakke ind og ud
Amnesty - widget-åbner og -bestyrer
MacFusion - Genvej til aktivering af sshfs m.v. benytter macsshfs fra Google
BluePhoneMenu - adgang til oplysninger om telefon forbundet via BlueTooth
Yahoo! Widget Engine - Yahoo!s widget-åbner og -bestyrer
ClamXav Engine - gratis virusscanner, der opdateres meget ofte - og på dansk ;)
Internetopklad/VPN - oversigt over forbindelse til VPN - bruger jeg nu ikke, da jeg ingen adgang har til VPN-netværk
BlueTooth - viser, om Bluetoothforbindelse er etableret etc
Skub ud - henvej til at skubbe eksterne enheder ud - plejer jeg ikke at benytte - slået til med Menu Butler; men ved ikke, hvordan den ellers slås til.
iChat-status - viser, om man er forbundet med iChat m.v.
Ink - benyttes sammen med tegneplade og pen., så man kan skrive med pennen og få det oversat til tekst som på en Newton Messagepad
GeekTool - adgang til bl.a. visning af logfiler på skrivebordet
Scriptmenu - adgang til AppleScript
Lås - adgang til Nøgleringen og hurtig låsning af skærmen
iAdressX - adgang til adressebogens data - danskudviklet! - men endnu ikke på dansk
Classic - start og stop Classic og adgang til OS 9's Æblemenuemner
MenuMeters Network - viser data for netværksforbindelser og genvej til at åbne Netværktøj, Indstillingen Netværk og Internetopkald
MenuMeters Disk - viser disk-adgang og -forbrug m.v.
Skærm - giver let adgang til indstilling af opløsning og antal farver
MenuMeters CPU - viser cpu-forbrug og giver adgang til åbning af Aktivitetsovervågning og Konsol
Højttaler - regulering af lydstyrke
Klokken - viser tid - flere muligheder for visninger - indstilles i Systemindstillinger ->Dato & tid
Dannebrog - vælg tastaturlayout og indtastningsmetode - indstilles i Systemindstillinger -> International -> Tastaturmenu
Spotlight - Klik til søgning med Spotlight

0 kommentarer:

Blog Widget by LinkWithin