onsdag, oktober 08, 2008

Ny smart mobil digital signatur

Ih, hvor blev jeg glad i sidste (eller var det snart forrige) uge, hvor jeg i lokalavisen læste, at min kommune nu kunne tilbyde borgerne en mobil digital signatur. Man ville få udleveret en usb-dims med signaturen på, og så var man ikke længere bundet til kun at kunne bruge den fra sin egen computer; men kunne altså tage signaturen med sig og bruge f.eks fra biblioteket.

Der var den lille mente, at der stod, at man skulle komme med pas og sygesikringsbevis til rådhuset, som i parentes ligger ca. 15 km væk (uden nem togforbindelse), for at få signaturen.

Nå at komme til rådhuset skulle jeg nok kunne klare, der er vel en bus.
Men det der med pas - sådan et har jeg ikke, og jeg forstod ikke, hvad det skulle gøre godt for.

Så jeg ringede til kommunen og spurgte mig for.

Omstillingsdamen kunne bare sige, at det stod der, men kunne godt se, at det var lidt underligt, hvis jeg skulle betale 600,- kr for et pas først; så hun sendte mig videre til én, der gav samme besked og spurgte i baggrunden med samme svar, også stillede hun mig også videre. Manden, jeg så fik fat i, sagde, at man skulle komme med pas og sygesikring, og jeg sagde, at det undrede mig, fordi jeg jo ikke havde et pas, og skulle jeg virkelig betale for det først; men når de også på borgerservice jo lavede pas, så kunne jeg jo bare komme med den nødvendige legitimation til det, og så kunne de jo "lege", at det var godt nok; men så blev han træls og sagde: "Om jeg ikke havde hørt, at han havde sagt, at man skulle have både pas og sygesikring?"

Jo selvf havde jeg det, men jeg forstod ikke hvorfor.

Endelig kom det så frem, at det var noget, som TDC havde bestemt, at de skulle indtaste pasnummer og cpr for at kunne give signaturen - meget sært, for jeg skulle kun bruge mit cpr, da jeg bestilte den almindelige.

Suk Suk.

18 kommentarer:

Thomas Widmann sagde ...

Trænger du ikke til at komme udenlands alligevel?

Sebastian sagde ...

Hmm, tjoh, det kan du jo nok have ret i ;) Men jeg tror ikke, at det er nok at have et pas; men det er i mange tilf en forudsætning.

Thomas Widmann sagde ...

Det var kryptisk! Mener du, at man også skal bruge en billet?

Sebastian sagde ...

Ja der er den ene del, og så skal man orke at planlægge og den slags - ja ja, jeg ved det, min familie er mindre at rejse med end din ;-)

@ sagde ...

Arh men Seb. Det lyder da bare overhovedet ikke gennemtænkt det der! Og udover at skyde skylden på TDC så er jeg sikker på de har nogle retningslinier de arbejder efter, så der må være et ministerium et eller andet sted der har røde ører. Du skal bare finde ud af hvilket og så ringe! Der må være andre end dig der ikke har pas...

Sebastian sagde ...

@Livrdz: Det tænker jeg nok, at der er, og det indrømmede mandan da også, at der kunne være; men sagde, at det var TDC. Jeg tror i givet fald, at det er Videnskabsministeriet, for det var vist efter aftale med dem, at TDC begyndte at udstede den oprindeligt.

Thomas Widmann sagde ...

Jeg tror, de har regnet med, at det nok kun er gamle mennesker uden computer, der aldrig rejser udenlands.
Det er faktisk ikke ret svært at rejse med bœrn. Og så giver både Tyskland og Frankrig store familierabatter i togene.

Phyl sagde ...

You don't have a passport, and you live in a country so small you can drive to the threshhold of mainland Europe in less than an afternoon. Are you insane???? I find it hard even to understand Americans and Australians without passports. What about your kids - have they never been abroad? Have they never experienced standing in a shop listening to a language they don't speak, surrounded by unknown products, using unknown money? My first trip abroad was truly life changing. I stood on a ferry to france (after a 12 hour drive to England's south coast) and I actually felt the tears roll down my face knowing I was experiencing for the first time something that would become the signature of my life - a trip abroad, to new sights, sounds, smells, to places where even the light in the sky was different, where the sea looked blue. Truly wonderful - go on - travel a bit, you crazy man - the world out there is huge, and at the same time very small. You only get one chance to see it!

Sebastian sagde ...

@phyl: Muligvis rigtigt; men verden og oplevelserne er såmænd også mange i et lille land, og desuden er det faktisk muligt at rejse til resten af Norden uden pas ;-)

Phyl sagde ...

2 or 3 countries with similar languages and climate - the light in Greece is very different from the light in Scotland - I couldn't live your life... won't your kids be in for a shock the first time their future boss potentially says - ok you need to go to California on business tomorrow...?!

Sebastian sagde ...

De får nok samme chok som mig, der heller aldrig har været i Californien .)
Og ellers har de stadig masser af tid til at komme til fremmede lande, inden de sendes til møder der.

Anonym sagde ...

Der er folk for hvem der er totalt fascinerende at se andre lande (mig for eksempel) men der er også folk (som for eksempel min kæreste) der har boet i USA og Canada af flere omgange i sin barn- og ungdom, som aldrig har tænkt over at der skulle være noget eksotisk i det.
Så jeg tror det kommer an på hvem man er om forskellen på ind og udland vil komme til at udgøre en væsentlig forskel

Anonym sagde ...

Passet er nok for at checke at du er dig og ikke en anden som har neglet dit sygesikringskort (uden billed).

Hvis du allerede har en signatur, ka du selv lave samme slags USB ved at have en sikkerhedskopi og putte den på en USB.

Thomas Widmann sagde ...

Nu siger du jo ganske rigtigt, Sebastian, at man kan rejse til resten af Norden uden pas, men hvor mange har du så vist Søren og Peter Norges fjelde, Finlands søer eller Stockholms skærgård?

@ sagde ...

*LOL* hvordan var det lige dette indlæg skiftede emne fra kravene til at få en mobil digital signatur, til om Sebastians familie rejser nok?!? (i forhold til andres standard). Det er da lidt morsomt...

Men for at komme tilbage til emnet, så må jeg jo lige høre om du har ringet og forelagt spørgsmålet for videnskabsministeriet? (hvis et sådant eksisterer endnu). :o)

ps. for min skyld kan i rejse lige så meget eller lidt som i lyster ;o)

Sebastian sagde ...

@anonym: Jo det er sikkert for at sikre, at jeg er mig, men absurd, at jeg kan få lavet et pas sammesteds uden at skulle komme med et pas først ,-)
Og så er det jo helt absurd at skulle på rådhuset for at få det lavet - jeg havde tænkt samme tanke; men mærkeligt.
@Ths: Der er da stadig ingen grund til at starte med at rejse langt væk, synes jeg.
@Livrdz: 1) pørg Ths.
2) Nej ikke endnu - men måske er det bare TDC, der skal sprøges.

TSJ sagde ...

Hej Seb.
Har taget indlæget du kommenterede af, kan ikke helt huske hvorfor, så nu vil jeg lige svare her :)
Sådan nogle muffins lyder ellers også lækkert nok. Jeg er lidt mere ovenpå, og har mest lyst til at give den omtalte fyr en ordentlig røvfuld ;-)
Og så i øvrigt... det der med passet er totalt latterligt... Det giver jo absolut ingen mening...

Sebastian sagde ...

@tsj: Hmm det indeholdt vel noget, som du ikke ville have yderlige rundt i cyberspace? ;-)
Muffinerne var jo til dig ikke ham. Hmm, pas på med det andet, han kunne komme ti at slå igen.
Mht Pas så sagde de, at det var for at sikre, at jeg var mig; men enig.

Blog Widget by LinkWithin