onsdag, oktober 27, 2010

Gentagne Kernel-panics

På min G4 Quicksilver med OS X 10.4 fik jeg pludselig gentagende kernel panics - jeg syntes ikke, at jeg havde installeret noget eller ødelagt min hardware; men det var voldsomt træls og uproduktivt.

Heldigvis tilbyder Apple, at man sender dem en fejlrapport, når maskinen startes igen efter kernel panic, og hvis man kigger, hvad der står i den, så er det af og til nyttigt ,-)

Det afslørede i alfald for mig, at en udvidelse "com.eltima.ElmediaPlayer.kext" var tæt forbundet med den opståede panik.

Jeg googlede den, og fandt ud af, at det er kerne-udvidelsen til en Flash-player - hvorfor den så er nødt til at være en kerne-udvidelse, forstår jeg ikke - men heldigvis er det bare at fjerne den nævnte fil, der ligger i

/System/Library/Extensions

Og hvad der ellers findes af filer med navne, som hører til, f.eks.

~/Library/Application Support/Eltima Software

og
/System/Library/LaunchDaemons/com.eltima.ElmediaPlayer.daemon.plist

Og så kan man jo lige så godt fjerne programmets indstillingsfiler, søg på eltima og elmedia og se, hvad der ligger.

Er du fanget i en kernel panic sløjfe, skal der startes på fra ekstern disk/CD f.eks. og emnerne evt fjernes vha Terminal.

0 kommentarer:

Blog Widget by LinkWithin