fredag, oktober 19, 2007

Nu rabler det altså

DR's hjemmeside står der er en historie om, at man som arbejdsløs og tilmeldt AF (eller hedder det nu Jobcenter) hver uge - ja du læste rigtigt - fra 1. januar 2008 skal gå ind på deres hjemmeside og opdatere sin jobprofil.

De er simpelt hen for åndssvage, dem der har besluttet det.

En del af de arbejdsløse har nok mulighed for at gøre det, men der er altså en stor andel, specielt nu, hvor arbejdsløsheden er lav, der ikke har computer og internet til rådighed.

Hvad skal de stille op? Rende på biblioteket, på Jobcenteret, på deres A-kasse eller hos naboer etc? Hvad kommer det til at koste dem i transportudgifter?

Ja jeg spørger bare. Jeg tænker ikke, at det hjælper dem i arbejde. Og jeg ved godt, at det handler om, at man skal være aktivt og reelt jobsøgende for at få dagpenge; systemet fungerer bare ikke ordentligt alligevel.

Jeg har simpelt hen ikke tiltro til AF/Jobcenterets evne til at formidle arbejde til de ledige. Akademikere er de helt håbløse/latterlige til at gøre noget for, og jeg betvivler deres evne i det hele taget.

Rigtig rigtig trist.

Gad vist, om der overhovedet er nogen, der har fået et job gennem AF/Jobcenteret, eller om det bare er en maskine, der holder en vis mængde ansatte i arbejde og stresser de arbejdsløse?

8 kommentarer:

Majsen sagde ...

Jeg tror du har helt fuldstændig ret. Det er et system der sørger for, at holde sig selv igang. Jeg har endnu ikke hørt om nogle der er hjulpet indenfor deres eget fag.

Har selv været tilknyttet det system i 1½ uge for længe siden, og tænk sig lige: selvom jeg havde andet job jeg skulle til, skulle jeg død kritte møde op til samtale. Brug dog kræfterne der hvor kræfterne skal bruges.

Omvendt kan man sige, at det hurtige indblik i deres verden, havde en præventiv virkning på mig. Jeg lærte ihvertfald at jeg forhåbentlig aldrig nogensinde skal i forbindelse med det system igen. Så kan jeg sku godt selv.Måske det er den holdning de prøve at fremavle ved alle deres kontroller???

Sebastian sagde ...

Tjah, måske, Det er altså underligt - er det fordi vi (antager, at du også er) højtuddannede?

Min omgangskreds er det også, så jeg kender ikke lige til nogen, der ikke er, som jeg har snakket erfaringer med AF/jobcenter med. Men måske de har glæde af dem?

Burde tage en snak med nogle politikere omkring det. Men alle de stakkels sagsbehandlere, der så vil blive arbejdsløse.

Sært fænomen.

Majsen sagde ...

Jeg stemmer på det parti der tager dette op til en grundig revurdering. Noget må der da gøres. Jeg mener at nogle af AF's retningslinier blot er til for at sikre, at de ikke selv står uden job.

Unknown sagde ...

Jeg har lige været ude og undervise nogle ledige, og faldt i snak med en af dem om AF, og bl.a. det med at opdatere sin profil/CV ugentligt...

Hun belærte mig om hvordan man gør det i praksis - her får I hendes opskrift:

Først:
1) logge ind
2) slette noget, f.eks. sit efternavn
3) logge ud (så systemet registrerer ændringen)

Derefter:
4) logge ind igen
5) skrive det, man slettede, ind igen
6) logge ud og føle sig dygtig og pligtopfyldende ?!?

Det er altså ikke bare AFs ansatte, der skal holdes i gang, men også de arbejdsløse.

Det skal arbejdsgiverne åbenbart også, for de modtager en masse pligtansøgninger ("jeg er ikke interesseret, men jeg bliver nødt til at søge jobbet hos jer, ellers ryger mine dagpenge").

Hvem sagde spild af tid?

Sebastian sagde ...

Jamen nej.
Helt ærligt.
Jeg overvejede også lidt, hvad der egl. sker i ens liv mht jobsituation på en uge. Hvordan i al verden kan man lave en meningsfuld opdatering af sin profil hver uge?
Kender vi ikke en datalog, der kan skrive et lille program, der kan logge ind på siden hos job... og lave den ændring, uden at man selv behøver at spilde sin tid med det?
Så kunne man melde sig til et sted, indtaste nogle få oplysninger og så få systemet til at underholde jobc...'s computer?
Det er vel på en måde snyd; men en pseudo-opdatering, fordi andet jo ikke er muligt - er jo også det glade vanvid.

Jamen så er PostDK da glade, fordi de skal gå rundt med ansøgninger og afslag.

Og måske er politikerne glade, når det ender med, at antallet af arbejdsløse falder. Det er jo så bare ikke nødvendigvis, fordi de er i arbejde; men skyldes nok så oplagt, at de melder sig fra AF og hutler sig igennem uden det vanvittige cirkus.

Sikke et "smukt" system ;(

Unknown sagde ...

God idé med det program :-)

Det med at opdatere profiler og søge jobs for ikke at miste dagpengene handler jo ikke om, at der skal være mening med tingene: det handler om kontrol.

Jeg har en grim formodning om at det er for at kontrollere, at folk f.eks. ikke rejser udenlands mens de får dagpenge. Hvilket jo så alligevel ikke virker, da man jo bare kan gå ind på en netcafé i f.eks. Timbuktu og lave rettelsen :-)

Sebastian sagde ...

Vi må have vores datalog-venner. Måske de læser med?

Men noget andet er, at de vist rent teknisk godt kan forhindre folk i at tilgå siden fra udlandet, hvis de ellers ved, hvordan - så vidt som jeg ved.

Og ja, det er nok den manglende mening og den store kontrol, det handler om.

Men undskyld, sådan i forlængelse af valget, er det ikke sådan, at en liberal politik er frihed under ansvar og en mere venstrefløjspolitik er kontrol og mere kontrol?

Eller fatter jeg bare intet?

Unknown sagde ...

Jeg synes i alt fald at Venstre (altså partiet) næsten er ved at være mere socialdemokratiske end Socialdemokraterne selv...

Deres nye slogan kunne da fint være "Frihed under kontrol" :-)

Blog Widget by LinkWithin