lørdag, januar 26, 2008

Digital Signatur, Skat og Macintosh, Firefox og Safari

Nu, endelig fandt jeg en løsning på problemet med, at Skats hjemmeside - den fælles login for SU, Skat etc - ikke kunne finde ud af at godkende min kode til Digital Signatur.

Løsningen er simpel; men underlig:

Jeg har til at starte med haft min Digitale Signatur i Nøgelringen og i Firefox på min Mac.
Jeg har også haft en sikkerhedskopi liggende på min harddisk eksporteret fra Nøgleringen og beskyttet med en kode; men hver gang jeg har peget Firefox hen på den fil, når jeg prøvede at logge ind hos Skat, er siden hos Skat belevt ved med at bede om min kode.

Nu i dag læste jeg så for 117 gang hjælpen på Skats hjemmeside. Der stod egl ikke noget nyt; men det slog mig, at det da kunne være, at jeg skulle prøve at eksportere min Digitale Signatur fra Firefox i stedet for at gøre det fra Nøgleringen.

Da jeg havde gjort det, og så prøvede at lade Skats side åbne den fra Firefox eksporterede Digitale Signatur-fil, så ville den pludselig gerne acceptere det kodeord, som jeg havde beskyttet den med.

Så morale:

Lav en sikkerhedskopi af din Digitale Signatur fra Firefox, og bed Skats side om at åbne den. Så kører det ;)

Husk lige, at det kodeord, du beskytter den med, skal være på mindst 8 tegn, indeholde både store og små bogstaver og mindst et tal. Jeg ved ikke, om den kan lide dem længere end 8 tegn, eller om den stejler over for sære tegn: '&', ':' etc, og hvad den siger til de 'æ', 'ø' og 'å', så undgå dem hellere.

Forresten, så virker det også med samme fil i Safari, så måske er det Nøgleringen, der ikke kan finde ud af at eksportere den Digitale Signatur ordentligt????

7 kommentarer:

Anonym sagde ...

Hej Sebastian

- Jeg fik kommenteret den forkerte blog -

Nu med en kommentar i den rigtige:-)

Jeg er fuld af beundring over dem der bruger sin tid på at hjælpe andre. Og det gør du - hatten af for det. Nu er jeg et fuldstændigt grønt æble. Jeg har kun haft min Mac i 14 dage. Og som jeg ser det på din tekst, er det som om at din forklaring er med noget underforstået viden:-) Den viden mangler jeg. Jeg har fået installeret mit certifikat i firefox. Hvad gør jeg nu?

Sebastian sagde ...

Jeg går ud fra, at du skal bruge den til at logge ind hos Skat?

Så skal du ind i Firefox'es indstillinger (ÆBLE]+[,], vælge "Avanceret", Klik på fanen "Kryptering" og knappen "Vis certifikater", vælg fanen "Dine certifikater", marker din digitale signatur og vælg knappen "Lav backup...". Giv den et navn, der ender på .p12 - jeg har kaldt min certifikat.p12 - det virker i det mindste - og husk at lave et kodeord til den, som beskrevet i min postering.

Så håber jeg, at jeg kom det hele igennem; ellers må du sige til, hvad der specifikt manglede en uddybning ;-)

Anonym sagde ...

Det er rigtigt, at jeg skal bruge den hos Skat.

Jeg har formået at lave alle indledende manøvrer, og certifikatet er installeret korrekt i Firefox, og det er beskyttet af en Firefox kode. Jeg har ikke sat certifikatet i nøglering.

Jeg kan ikke lave backup af mit certifikat. Jeg får advarslen: Kan ikke oprette PKCS #12 backup filen af ukendte årsager.

Jeg prøvede at lave backup begge typer: alle filer pkcs filer.

Har du for øvrigt et link til nogle gode tastaturgenveje som ofte bruges i windows? Jeg tænker specielt på "print screen" mv.

Mvh. Lars

Anonym sagde ...

d

Sebastian sagde ...

Lyder meget mystisk - hvad kalder du den? Har du brugt underlige tegn i din kode til den? Husk, at der skal være mindt 8 tegn og både store, små og tal imellem.

Unknown sagde ...

Sjovt lille fif ...Og det virker! Tak for den - du har reddet mig fra megen frustration :-)

Sebastian sagde ...

@Mehlbye: Velbekomme og skulle det være en anden gang - bare nysgerrig, hvem er du? Man kan ikke klikke igennem til din google-profil ,(

Blog Widget by LinkWithin