søndag, maj 18, 2008

Læsning af blogge og andre feeds

Jeg snakkede med nogle af mine venner og bekendte, om hvordan vi læser blogs (og øvrige rss-feeds).

Jeg har gennem længere tid benyttet google-reader til at læse alle de blogge (og øvrige feeds), som jeg følger med i, og glæder mig over nemt at kunne se, hvor der er skrevet nyt, og de allerfleste steder også at kunne se, hvor der er nye kommentarer.

Det sparer mig for at skulle besøge sider, hvor der ikke er blevet opdateret, og jeg behøver ikke søge gamle indlæg igennem for at se, om der skulle være blevet fulgt op på med en kommentar, og min mailboks bliver ikke fyldt med beskeder om, at der er kommet flere kommentarer til indlæg, som jeg havde skrevet en kommentar til.

Men i alfald den ene af bekendtene var meget uforstående over for, hvordan det virkede ;-), så nu laver jeg lige en brugsanvisning, og håber, at det kaster lidt lys over mysteriet, for det er slet ikke så besværligt endda ,-)

Jeg går ud fra googles online-tjenester google/reader; der er flere andre, og man kan også vælge at bruget et dedikeret program til læsning af feeds. Det væsentlige er, at det man ønsker at læse, skal tilbyde et feed af indholdet (og helst også når vi taler om blogge af kommentarene). Man kan se, om det er tilfældet på forskellig måde.

I Firefox og Safari er der et lille ikon i adresselinien:
Således i Firefox:
Og således i Safari:

og typisk i bloggens sidebar eller bund er der en henvisning til rss-feed.

Men første trin til at kunne læse blogs og kommentarer i google/reader er at have en konto hos google.
Har du en gmail-adresse, en blog hos blogger, eller bruger du en af googles andre tjenester, har du det allerede, og så skal du bare ind på reader-siden: http://www.google.dk/reader - ellers må du oprette en googlekonto først - og ellers er det måske et godt tidspunkt at oprette en helt anonym adresse, som du kan bruge i din kommenteren på andres blogge, hvis du ikke vil komme til at afsløre din rigtige identitet.

Du logger ind med din almindelige adresse og kode, og så er du klar. Vælg indstillinger/settings (afhænger af, hvilket sprog du har valgt) oppe til højre lige ved siden af dit navn og indstil der sprog, og i fjerde "fane", som på dansk hedder 'godter', vælger du at trække det lille billede, der hedder abonner...


op i bogmærkebaren i din browser. Når du så er på en side, der tilbyder et feed, kan du klikke på det nye bogmærke og bliver automatisk "stillet om" til google/reader med det ønskede feed klar til at blive aktiveret.

I Firefox kan det blive endnu nemmere, hvis du installerer udvidelsen "Better GReader", men den dækker jeg ikke lige nu ;-)

God fornøjelse med bloglæsningen.

9 kommentarer:

Majsen sagde ...

I'm stadig lidt lost. Prøvet det du skriver men ender vist i en blindgyde. Skal lige se om herren kan greje det i aften og ellers ringer vi lige til dig. Kan godt være, at I skal snakke sammen da jeg ikke har hulens meget forstand på det.

Ja ja - så er man heldigvis god til så mange andre ting.

Sebastian sagde ...

Det er bare ok.

Ot det er jeg helt sikker på ;-)

Sebastian sagde ...

Ih, hvor var jeg dygtig til at ramme de rigtige taster lige der. Der skulle selvf stå:

Og det er jeg helt sikker på ;-)

Men det gættede du vel?

Majsen sagde ...

Han blev nødt til, at køre til en kammerat i aften der tilbød klipning (hvilket var tiltrængt) så der bliver vist ikke kigget på det i aften.

Jep havde gættet dit forsøg.

mig selv sagde ...

øv øv øv jeg kan ikke få lov til at skrive kommentarer her

mig selv sagde ...

fedt når jeg nu bare skriver noget brok så kommer den frem :-(( træt af at være it idiot !
Nå men kære Sebastian jeg har i et par dage prøvet på at få lov til at skrive at det er et meget spændende indlæg du der har skrevet og jeg skal have læst det meget grundigt så jeg kan få det til at virke !!

Ps er det rigtigt at jeg kun kan skrive kommentarer når jeg bruger min blogspot adr ?

Sebastian sagde ...

@dig selv: Øh, nej, du burde også kunne kommentere som noget andet -)

Men hvorfor ikke kommentere som dig selv? (pjat - prøv at klikke på "Brug en anden konto"-linket og se, hvad som sker.

Sebastian sagde ...

@dig selv: ups, undskyld; min fejl, at du ikke kunne kommentere med andet end din google-konto - det var måske nok lige restriktivt nok - og måske skulle jeg åbne den endnu mere?
Bliver der spammet, må jeg jo finde på noget andet.

Anonym sagde ...

altså for en gangs skyld var jeg så ikke 100 % dum :-)
men 95 % :-)
kan kun få det til at virke sådan her

Blog Widget by LinkWithin