lørdag, august 23, 2008

Venskab

Fra min søde veninde Regitze modtog jeg forleden en mail med opfordring til videresendelse.


Og jeg vil ikke. Jeg er principielt modstander af kædebreve både på papir og på mail; men nu vil jeg så i stedet lægge det her, for det er en rigtig fornuftig betragtning, der sendes videre.

Hej

Vidste du, at dem, der fremstår som virkelige stærke, i virkeligheden er de mest svage og følsomme?

Vidste du, at dem, der bruger deres tid på at beskytte andre, virkelig mangler en til at beskytte dem?

Vidste du, at de tre ting, der er sværest at sige, er:
a.. Jeg elsker dig.
b.. Undskyld.
c.. Hjælp mig.

Vidste du, at dem, der klæder sig i rødt, har mere tiltro til sig selv?

Vidste du, at dem, der klæder sig i gult, nyder deres egen skønhed?

Vidste du, at dem, der klæder sig i sort, har brug for din hjælp og forståelse?

Vidste du, at når du hjælper nogen, kommer det dobbelt tilbage?

Vidste du, at det er nemmere at skrive til nogen, hvad du føler, end det er at sige det direkte til dem? Men vidste du, at det har langt større værdi at sige det direkte til dem?

Vidste du, at hvis du inderligt beder om noget, bliver dine ønsker hørt?

Vidste du, at du kan få dine drømme til at gå i opfyldelse, hvis du inderligt beder om det, så som at blive forelsket, blive rig, forblive rask.
Du vil blive overrasket over, hvad du i virkeligheden selv kan bestemme.
Men tro ikke på alt, hvad jeg fortæller dig, før du har prøvet det selv.
Hvis du kender én, som har brug for noget af det, jeg har fortalt om, og du ved, at du kan hjælpe, så prøv og hjælp, og du vil opdage, at du får dobbelt tilbage.

I dag er VENSKABS stafetten hos dig. Send den videre til dem, der virkelig er dine venner (inklusiv mig, hvis jeg er en af dem).


Men husk:
Få det ikke dårligt, hvis ingen sender den tilbage til dig.

Ok, dette er, hvad du bør gøre:
Send denne hilsen til alle dine VENNER. Men du skal gøre det, inden der er gået en time, fra du åbnede denne mail!!
Nu... Ønsk 1 ting!!!!!!

Gør det nu, det er din chance, grib den :o)
Fortsat rigtig god dag.



Det glæder mig, at der ikke er nogen trusler om straf i tilfælde af manglende videresendelse.


Hav en god dag allesammen.

10 kommentarer:

TSJ sagde ...

Jeg sad også bare og ventede på: "og hvis ikke du gør det, vil du resten af dit liv blive forfulgt af ulykkelig kærlighed og pest..." Jeg HADER selv de der mails/sms'er. Sådan en du fik, uden trusler, kan være videresendt for at glæde dig, men de der med at man bliver forfulgt af alverdens kvaler, bliver for det meste videresendt udelukkende fordi afsenderen i virkeligheden inderst inde er bange for selv at blive ramt. Så lige en tak til alle dem der gennem årene har kastet hjertesorger og sygdom i min retning. STOP DET!

Sebastian sagde ...

I dette tilfælde er der ingen tvivl om, at denne er videresendt for at glæde og ikke true - men jeg undrer mig også altid over den sædvanlige negative ordlyd i slutningen af kædebreve.

Det minder mig lidt om mit forrige indlæg om indirekte Guds-tro.

Hvorfor er vi mennesker sådan, at vi har svært ved at være gode uden bagtanker eller gode uden at skulle have noget igen?

Selvom Facebook er en værre tidsrøver, og der kan siges meget dårligt om det; så er der faktisk en del applikationer dér, hvor man giver for at glæde: Hugs, Growing Flowers, (Lil) Green Patch m.v. så måske bliver vi bedre til det?

@ sagde ...

Tak for at du deler kædebrevet på en måde, hvor folk (jeg selv) kan vælge til og fra.

Men hvorfor er det lige man skal videresende inden 1 time? Som om de søde tanker mailen indeholder, ikke er langtidsholdbare, eller...?!

Men sødt - tak :o)

Sebastian sagde ...

Jeg ved ikke, hvorfor der var en frist på en time. Måske er det for, at man ikke skal glemme det, lade det ligge, og aldrig komme videre med de gode tanker?

Mails kan jo godt have en tendens til at komme til at ligge ureageret på, hvis de ikke sådan lige er nemme at gå til.

@ sagde ...

Det kan da være dét ja! :o)

Anonym sagde ...

Jeg har det som dig, gider simpelt hen ikke kædebreve af nogen som helst art. Men den her var ok at læse :o)

Anonym sagde ...

Hej Sebastian, tak for dit indlæg, jeg sidder bare og tænker at i virale marketings strategier, er dit blogindlæg interessant. På trods af proklamationen at du hader at sende videre (jeg er enig der!) så gør du noget der faktisk kan styrke spredningen af budskabet. Du flytter budskabet fra en platform til an anden. Pludselig er der læsere som er indædte modstandere af kædebrevs-viral marketing som læser dit indlæg med glæde og måske endda referere til dit indlæg..

Det skal så siges at det er ikke første gang jeg ser den type af indlæg, jeg har faktisk set rigtig mange gennem tiden der nægter at sende sådan en kæde-mail videre, men som at publicere den på deres blog for at fortælle at *den* slags gør de ikke!
Bare en tanke.

Dina

Sebastian sagde ...

Ja det er rigtigt, at jeg er modstander af kædebreve, og så indeholder nogle af dem jo af og til netop noget fornuftigt, som alligevel fortjener opmærksomhed.

Jeg er jo ikke nødvendigvis modstander af spredningen af budskabet, jeg er modstander af en bestem måde at sprede det på.

Og der er vel derfor heller ikke noget "galt" i, at andre med samme holdning til spredningsform også sender det ud i verden gennem blogs - der vælger man jo på en helt anden måde, hvordan man modtager informationerne, og i bloggen er der jo heller aldrig nogen betingelse - det tror jeg da ikke, at der kan være, vel - for læseren af budskabet.

Er du forresten den Dina, som jeg vist kender til gennem et par tidligere datalogistuderende?

Anonym sagde ...

>Er du forresten den Dina, som jeg vist kender til gennem et par tidligere datalogistuderende?

Det ville ikke undre mig! Jeg har en forkærlighed for dataloger ;-)
Jeg kan ikke huske om vi har snakket sammen, men jeg har været omkring din blog til tider, og det skulle ikke under mig om vi har fælles bekendte på datalogi (om end de fleste af mine datalog-venner er (selv dem der tog ph.d) spredt for alle vinde i dag


Mht kædebreve:
Du har ret i at det er måden. Helt ret! Folk der gladeligt sender kædemails har jo også ofte spamfilter add- og popupblockere, mm. netop fordi de har (andre) prioriteter hvad angår måden de vil spamme/s på


Min pointe er dog at i forhold til viral marketing er din publicering af brevet interessant, netop fordi spredningen af budskaber er vigtig for afsenderen der, efter afsendelse, ikke har nogen indflydelse på spredningen. Alt er i brugernes / videresendernes hænder. Og fra det perspektiv er det interessant at folk (som jeg), der så snart de spotter at der er tale om kædebreve (sjove billeder, upersonligt indhold, links eller andet der, opfordrer til spredning af budskabet), sletter dem.
Det interessante ligger i at denne potentielle kundegruppe ikke støtter budskaber i at blive spredt fordi de har gennemskuet det og ikke gider være spredere. Men ved at flytte budskabet over på en anden platform, ved at flytte diskussionen over på fællesnævneren ” det her kan vi ikke li” så har man alligevel gjort sig til offer for viral marketing. Man har spredt budskabet.

Nu er der ikke det store budskab i det kædebrev du publicerede, men et andet godt eksempel er
http://www.blogbogstaver.dk/ordkloeveren/2007/03/blogosfren_nu_i.html
Man kan argumentere for at det ikke er synderligt rosende ord Mercedes får med på vejen, af at få blogget om deres budskab på den her blog, men der er stadig mange der læser det, måske endda nogen potentielle købere af en Mercedes som nu kender til reklamen og tilbudet om prøvekørsel.

Kunne det ikke tænkes at Mercedes i virkeligheden ville skabe omtale af deres produkt netop via blogge? Læg for eksempel mærke til at der i brevet står ” For god ordens skyld skal vi fortælle dig, at vi har sendt samme invitation til 9 af dine bloggerkolleger.” Hvorfor mon blogfællesskabet bliver nævnt?

Det var lidt tanker herfra. ingen kritik, bare hjerneflimmer!

Nu sider jeg så her og tænker: Når nu jeg nævner Mercedes eksemplet, og endda linker til det, så er jeg jo ikke bedre selv!
Viral marketing er nu noget spøjst noget…

Sebastian sagde ...

Det er klart, at jeg spreder afsenders budskab; men jeg vælger også min egen kontekst. Og det kan da godt være, at jeg alligevel går afsenders ærinder _=?

Jeg kender godt den med merceren, og jeg tænkte også, at det var helt tosset overhovedet at nævne det brev på sin blog, fordi det jo netop kom til at give dem den reklame, som de prøvede at slippe for at betale for.

Jeg overvejede så til gengæld også, om de mon havde været klar over, at de kunne få negativ omtale, eller om de havde været naive (eller beregnende) nok til at mene, at negativ omtale var bedre end ingen omtale. Jeg ved det ikke. Kunne være interessant at høre, om der er nogen indefra, der vil ud med det.

Du lavede da i det mindste ikke et ordenligt link til dem, man skal da selv klippe og klistre, så det går nok; men ja ellers skulle du da skamme dig ;-)

Mht bekendtskabskreds, så sender jeg dig lige en mail

Blog Widget by LinkWithin