søndag, marts 30, 2008

Opskrifter på potkäse

I forlængelse af forrige indlæg spurgte Spunk, hvordan man lavede potkäse, og jeg fremdrog en opskrift fra hukommelsen; men nu måtte jeg hellere finde en ordentlig ,m-)

Google afslører to varianter, som jeg gengiver nedenfor.

Den jeg blev præsenteret for og ikke spiste er den første; men den anden lyder næsten spiselig.

Potkäse.

flere forskellige slags oste (rester evt.)

rom eller sherry

salt

sukker

Osten skæres i små stykker, der hældes på en krukke og overhældes med rom eller sherry. Man rører lidt om i den med dages mellemrum. Efter 6 – 7 ugers forløb presser man massen gennem en grov sigte. Den tillaves med salt og sukker – er den for tynd, skal den blot stå et par dage.



Sønderjysk potkäse.

ca. 225 g rester af faste, vellagrede skæreoste

godt 1 dl. piskefløde

3 spsk. kærnemælk eller andet surmælksprodukt

mindst ½ dl. snaps

1 spsk. kommen

Skær evt. skorper af ostene og riv dem på den grove ende af råkostjernet. Rør osten sammen med resten af ingredienserne, dæk skålen godt til og lad osten trække i køleskabet i 3 dage, hvor du husker at røre i den et par gange om dagen. Lad så osten stå og hvile urørt i 4 evt. 5 dage, så er den klar til servering.

1 kommentarer:

spunky sagde ...

aaarrrh det er måske lidt en overdrivelse at sige at jeg spurgte hvordan man lavede potkäse!

jeg spurgte hvad det var?

og det fik jeg svar på... men ikke om jeg kunne drømme om at sætte tænderne i det... og da slet ikke nu hvor der er kommet opskrift på ;)

Blog Widget by LinkWithin