fredag, november 14, 2008

Genialt

Jeg var ved at blive led og ked af, at jeg ikke havde tænkt mig grundigt om, da jeg begyndt at lege med Drupal - et cms-system - for jeg ville jo gerne have brugergrænsefladen på dansk; men havde ikke lige fundet ud af at lægge oversættelsesfilerne - og dem er der mange af - ned i de rigtige mapper.

Det er ikke lige så sjovt at sidde og trække og slippe 30 filer ned i hver sin mappe i et ftp-program, så jeg vred min hjerne, og overvejede, hvordan jeg nemmest kunne få opgaven løst med Terminalen og ftp, deri.

Indtil jeg googlede og fandt ncftp - smart lille program, der installeres i /usr/bin, og så virker det med rekursivt ftp-upload, og den respekterer endda, at en mappe findes på målmaskinen og fylder bare de relevante filer deri. Skulle de eksistere i forvejen, spørger den, om de skal overskrives.

Snedigt. M.)

20 kommentarer:

Dinapigen sagde ...

Snedigt! Det burde jeg da have overvejet til min blog... Jeg sad og rettede engelske ord til danske direkte i koden (et hack ville nogen måske kalde det).


Og alligevel kan jeg så ikke lade være med at have Douglas Adams ord i tankerne:

"I have a well-deserved reputation for being something of a gadget freak, and am rarely happier than when spending an entire day programming my computer to perform automatically a task that it would otherwise take me a good ten seconds to do by hand. Ten seconds, I tell myself, is ten seconds. Time is valuable and ten seconds' worth of it is well worth the investment of a day's happy activity working out a way of saving it."

Sebastian sagde ...

@Dina: jamen altså, der findes da også danske oversættelser ti lWP, og så vidt jeg husker, er de slet ikke så besværlige at lægge ind som mine i Drupal. I øvrigt forsvinder din oversættelse jo, når du opgraderer til næste version af WP, så...

Men er ellers helt enig i det med de 10 sekunder.

Dinapigen sagde ...

Hej Sebastian.

Tomas læste med over skulderen og kommenterede med noget jeg simpelthen bliver nødt til at formidle videre...

Han sagde.

”At gå tilbage til et CLI-baseret system er ligesom at have været vandt til de fancy håndviftedøre i IC3 togene og så stadig syntes at det her manuelle system hvor man har et håndtag man skal hive i er helt fantastisk...
... ikke at CLI-baserede systemer ikke er bedre selvfølgelig ;-)”

Citat slut!

@ sagde ...

Jeg har prøvet at følge med i dette indlæg fra starten, men jeg står af her - det giver jo ingen mening (for mig)! :o)

Sebastian sagde ...

@Dina: Øh, fortæl mig lige hvad de systemer, som Tomas taler om, er for nogle?

@Livrdz: Det handler om opdatering og vedligehold af hjemmeside-software, der ligger på ens webhotel. Og så havde jeg fundet et smart program, der skal betjenes via kommandolinien (Dte findes i øvrigt også til windows, og der er det vel et alm program). Håber, det hjalp lidt.

Dinapigen sagde ...

@Sebastian
CLI = Command line interface -> terminal/tekstbasseret brugerinterface...

Det vidste selv jeg ;-)

@ Livrdz
Du skal bare gøre det samme som mig og Sebastian gør på din blog: Find på noget ganske urelateret og se om du kan få andre kommentatorer til at hoppe ud af den tråd i stedet :-)

@ sagde ...

@dina
kan det ikke kaldes blog-nasseri? Nå vel, i er bedst til det ;o)

Dinapigen sagde ...

@Livrdz. Nej det er ikke nasseri, det kræver vel at man tager mere end man burde / har ret til...
Jeg foretrækker ordet blogkapring, eller måske besættelse. Med ungdomshuset og alt det der, så er besættelse jo in!
JA, vi har faktisk RET til at indtage lidt af Sebastians kommentarplads, når der nu ikke er andre der gør det...
Det er jo både synd og spild at pladsen står tilbage uudnyttet...
nemlig!
Vi Skal have et banner! Og et slogan! Og noget med ild!

Sebastian sagde ...

@Dina: Skammer mig dybt. Nå jo - det vidste jeg, eller havde jeg hørt før.

@Tomas: Jamen jeg synes da også, at damptog er sjovere end dieseltog, så...
Jeg ved ikke, om jeg synes, at CLI-er bedre end GUI, men glædede mig i det mindste over, at det fandtes, og fungerede, og synes, at det er lidt "sjovt", at jeg kan bruge den slags ;-)

@Livrdz: Kapring, hmm, eller nasseri. Nej da. Kommentarfelterne er da til at blive burgt - ellers hadve jeg jo slået dem fra, så lad jer endelig ikke standse, så længe tonen er venlig og god ,-)

Dinapigen sagde ...

Åhh Sebastian Besættelser er ikke nær så sjove når man får lov...
@Livrdz. Vi må kalde det noget andet så.. Hvad med bloghotel?

Vi kunne jo starte med at nyde en drink i hotellets lobby, og så måske lave lidt sjov med receptionisterne inden vi slår os ned på et af værelserne.
Hvilken drinks vil du ha? Jeg gir... :-)

@ sagde ...

@dina
FILUR!!!

Dinapigen sagde ...

Ummm Filur er også god. Men jeg tror jeg tager mig en Gin og Tonic.

Der var en gang en kunde der mens jeg stod i bar bestilte en speciel drinks. Vi kaldte den sidenhen Cadillac. Det var appelsinjuice, rød grenadine, tequila og flødeskum (det havde vi i flødeskumssprøjten). Det hele skulle så mixes, hvorefter det skulle flødeskum på toppen. Drinken smagte fint og den så RIGTIG poppet ud med lyserød farve, cremet konsistens og flødeskumstop... Den må vi prøve en dag...

Sebastian sagde ...

Ja selvfølgelig -både i betragtning af H2G2 og din bopæl ;)

Ovr - det lyder dejligt - flødeskum kan vi altid klare - de andre er værre.

Men I må komme til drinks en dag ,)

Dinapigen sagde ...

Om end jeg da drømmer om at være en citroes der svømmer rundt i en sø af gin og tonic, og om end Genever (oud) smager bedre nogen anden Gin jeg har smagt, så har Gin og Tonic været min yndlingsdrink i over 10 år.

Mht Drinks ved Sebastian, så medbringer jeg gerne tequila, hvis Livrdz medbringer juice og grenadine.

Sebastian sagde ...

Deal piger ;)

@ sagde ...

@seb & dina
Arh, jeg tror jeg må holde mig til en rom & coal light - i betragtning af sukkerindholdet i det andet dér ;o)

Sebastian sagde ...

@Livrdz: Hmm, gin & tonic er der heller ikke ret meget sukker i - om noget overhovedet - ja ja, jeg ved godt, at alkohol laves om til sukker, men det gør alle alkoholer jo, så...
Men ok - jeg skal nok selv drikke flødeskumsdrink ;-)

Dinapigen sagde ...

Altså! Nu ikke så kompliserede...

Finsprit kan blandes i hvad som helst! Og så kan man jo altid pynte med flødeskum ( følgende er til livrdz)*sf*

Knus begge to, og opfør jer nu ordentligt.

Sebastian sagde ...

@Dina: Hvorfor skulle vi ikke opføre os ordentligt?

Hvad betyder *sf*, og hvorfor er det kun til Livrdz?

Dinapigen sagde ...

Okay så bare glem det med at opfører jer ordentligt... Det bliver også lynhurtigt kedeligt!

*sf* er noget som Livrdz og jeg deler fra vores fortid...
Og det synes jeg slet ikke vi skal dele med Sebastian, det er nemlig sjovt at holde ting hemmeligt for ham han bliver så nydgerrig ;-)

Blog Widget by LinkWithin