onsdag, marts 25, 2009

Lángos III

Efter kraftige opfordringer bringer jeg her opskriften på de hjemmeproducerede lángos:

20 g gær
1 dl lunken vand
200 g mosede kogte (skrællede) kartofler
500 g mel
lidt salt

Kartoflerne skrælles og koges møre og rives på rivejern.
Gær udrøres i det lunkne vand, salt, mel og kartofler æltes i til en smidig, glat dejg.
Den hæver meldrysset 1 time, æltes igennem og rulles ud i små flade cirkler, hæver ca 10 min mere og koges i friture.

Sådan var opskriften.

Jeg havde lidt sur fløde til at erstatte noget af vandet, og så troede jeg først, at dejgen var for tør, så der kom lidt mere vand i (1dl); men så var den faktisk for våd, så jeg endte vel med 700g mel. De blev kogt i palmin ikke fritureolie, og det gik fint.

Og når de så drypper af på fedtsugende papir, er de slet ikke fede - det er klejner jo heller ikke.

Til at putte ovenpå lavede jeg en kødsovs af:

1 hakket løg, der blev svitset i olivenolie. Tages af varmen, paprika - den ordentlige stærke ungarske drysses på - hkt kød i - tilbage på ilden og kødet brunes. Lidt salt - 1 ds tomatkonc. og småsimre i 1 time.

Ovenpå en skefuld creme fraîche mindst 18% og agurketern eller purløg eller persille eller...

Ellers find bare selv på.

Nå ja, den sidste til hver blev med kanelsukker ,)

0 kommentarer:

Blog Widget by LinkWithin