tirsdag, marts 24, 2009

Lángos - ungarske flade brød

Skrev kort om dem for nogle posteringer siden - nu besluttede jeg mig for at ville se, om jeg ikke kunne få lavet nogle selv.



Der er masser af opskrifter på nettet - faktisk så mange, at det er forvirrende.

En interessant histoerie om lángos findes her, hvoraf det fremgår, at brødene oprindeligt blev bagt ved ovnens ild, deraf navnet láng+os ≈ flamme+{adj <-- subst}, men at de nu som oftest frituresteges, så jeg tror da nok, at jeg vil forsøge med både den ene og den anden metode.

Dejgen er en brøddejg måske med kogte revne kartofler, mel, vand eller/og fløde/yoghurt/tykmælk eller lign og gær og salt.

Vigtig er det, at dejgen er blank, så den er god at rulle ud, og så skal den hæve omkring 1 time, derefter formes til cirkler af ønsket størrelse - hæver 10 minutter mere og fritteres.

Opskrifter findes naturligvis på ungarsk, på engelsk, på dansk her og her og på svensk (hos en anden halvungarer).

0 kommentarer:

Blog Widget by LinkWithin